איך להפוך משימות בירוקרטיות אפורות לצבעוניות ואפילו מהנות
קחו לכם 16 עצות בדוקות

6.5min

Sunyata

This is the heading

Sunyata

אוהבים משימות בירוקרטיות? טוב, זו שאלה רטורית.
רוב האנשים שאני מכירה לא מתמלאים השראה כשהם צריכים לגשת לטפל בכל מיני עניינים שקשורים בכספים, שיחות עם נציגי שירות, מילוי טפסים וכל טוב בסגנון הזה.
אבל, מה שאני עומדת להציע לכם, אם תבחרו לאמץ את זה, יכול לשנות את היחס שלכם לחלק הזה בטודוליסט שלכם.
וחשוב לי לומר: אלה לא רעיונות תיאורטיים! ניסיתי את זה בעצמי ועם המון לקוחות לאורך השנים ומי שמאמץ – זוכה. ולא רק שיותר נהנים או לפחות מרגישים פחות נרגנים, אלא שכשאנחנו ניגשים לזה כמו שאציע לכם התוצאות יותר טובות בדר”כ.
אז הנה 16 עצות מצויינות שיצבעו את האפור בשלל צבעי הקשת.
(רגע, אל תיבהלו:), לא צריך לקחת את כולן, תראו מה מתאים לכם ונסו).

עצות פרקטיות להתחלה

1. תכננו לכם זמן שבו אתם לא ממהרים – אם זה אפשרי. אם מראש תסגרו לכם זמן נינוח שבו יש סיכוי שתצליחו לטפל במשימה מתחילתה ועד סופה, העלתם את הסיכויים למחוק אותה מהרשימה וגם מראש להיות יותר רגועים (מה שבהחלט מסייע בטיפול בדברים שלא נעים לנו לעשות).
אם תצטרכו להמתין בטלפון, זה הרבה יותר נח כשאין לכם מסגרת זמן דחוקה.

 2. אם אתם ממתינים על הקו למענה, אל תשבו שם סתם (ותתעצבנו), שימו על רמקול או חברו לאוזניה ועשו משהו אחר בינתיים: שטפו כלים, תטפלו במשהו אחר שחשוב לכם, או סתם תקשיבו למוזיקה מהנה. ככה, גם תחסכו עצבים, גם תרוויחו זמן איכות ובמיוחד – כשסופסוף יענו לכם לא תהיו נרגנים מדי ותוכלו לנהל שיחה מועילה.
אני מאד ממליצה לא ללחוץ על “חזרו אליי כשיגיע תורי” – יש סיכוי שבדיוק כשיחזרו תהיו באמצע משהו אחר ויתפספס. ( תיכף תקבלו ממני גם עצות לגבי שיחות עם נציגי שירות).

3. לפעמים אפשר לפתור דרך המייל: אפשר להתחיל גם ככה ואז תוכלו לגשת לזה גם בשעות שבהן הכל סגור. אמנם לפעמים זה יגרום לטיפול להתארך, אבל זה עדיף על לא כלום במצבים בהם אין לכם זמן.
הרבה מקומות עובדים היום עם מיילים ואם תנסחו טוב את הצורך ותתנו את כל הפרטים אולי דווקא תסיימו מהר יותר. לפעמים זה גם יכול להיות טיפול “מקדים”, שיעזור לכם להתקדם צעד ולהתכונן עם מה שצריך לקראת זמן-בוקר שבו התפניתם לכך.

4. טיפול דרך הצ’אט:  לא תמיד זה עובד טוב, אבל כשזה עובד זה יכול להתאים במצבים שאתם לא יכולים או לא רוצים לדבר. אם הולכים על צ’אט, אני ממליצה להיות ממוקדים ולא לעזוב באמצע לעניינים אחרים כדי שלא להתנתק.

5. תתעדו את מה שאתם עושים ואל תסמכו על הזכרון שלכם. אם יצרתם קשר עם נציג בצ’אט או בטלפון רשמו שם, הוסיפו תאריך, ואם יש גם מספר פניה. זה יעזור לכם במקרה שלא תסיימו לטפל ו/או יהיה צורך בפולואפ לוודא שטופל. את המידע הזה שימו במקום שנגיש לכם (אני לא נכנסת כאן לרזי הסדר בניירת/מידע, אבל פשוט דאגו לכך שתוכלו בקלות לשלוף).

6. המשך טיפול במה שלא נגמר: בקשו עדכון במייל ולא רק בטלפון. גם אם אתם מעדיפים שיחה, הסיכוי שלא תוכלו לענות בדיוק כשיתקשרו (וגם כשיתקשרו שוב) הוא גדול. וככה העניין יכול להתמסמס ולחמוק לכם. זה חבל, כי כבר השקעתם זמן ואנרגיה. 
לבסוף, שימו לכם תזכורת שתקפוץ ביומן ו/או בטלפון לפולואפ. ליתר בטחון שימו אפילו 2-3 כאלה.

7. פרגנו למי שעזר לכם. אני לא חושבת שאני יכולה לזכור את מספר “מכתבי התודה” שכתבתי לאורך השנים. לפעמים אני מבקשת לדבר עם המנהל של מי שעזר לי, או שואלת לאיזה מייל לכתב את הבעת ההערכה. הרבה פעמים השארתי מכתב תודה בסניף דואר, במשרד הרישוי או במרפאה. 
אני עושה את זה רק כשבאמת עזרו לי. ואני אף פעם לא הופכת את זה לעוד משימה:  אני עושה את זה מיד, בכמה מילים פשוטות. ואם אין לכם זמן או חשק, פשוט הודו בחום למי שנתן לכם שירות טוב.
ולמה זה עוזר כל-כך? קודם כל זה כיף. ממש כיף.
שנית, כשאני יודעת שאני בכוונה לפרגן אני מראש מכווננת לקבל שירות טוב ולהיות אדיבה בעצמי.
שלישית, אחרי שפרגנתי אני מחזקת את השירות הטוב שחוזר אליי או אל מישהו אחר אח”כ, זה עוזר לכולנו להשתפר.
וככל שזה הופך להיות חלק מהשגרה שלי כשאני מתעסקת במה שאולי לא מלבב במיוחד, אני מראש באה בגישה של “קיבלתי שירות מעולה”, וזה מוציא מאיש השירות את הטוב שבו. אותו פקיד יכול להיות נחמד מאד או חסר-סבלנות באותו יום ממש – זה תלוי גם בלקוח שניגש אליו.
נסו, ותופתעו.

שיחות עם נציגי שירות - איך לעשות את זה יעיל, מוצלח ואפילו מהנה.

8. כשהנציג עונה, נסו לזכור שהוא בסה”כ עובד שם ויכול להיות חבר/בן של חברים שלכם. בדר”כ הוא רק רוצה לעשות את העבודה שלו הכי טוב שהוא יכול. תהיו נחמדים 🙂 ונסו לא לשים עליו את התסכול שאולי יש לכם.
כוונה כזו תגרום לכם להיות מראש בגישה חיובית.

9. התחילו בסמול-טוק. הציגו את עצמכם, שאלו לשמו של הנציג, ותמצאו משהו נחמד להגיד או לשאול.
זה לא צריך להיות מאולץ או מלאכותי, תמיד אפשר למצוא משהו שיעזור לבנות מה שנקרא RAPPORT ביניכם.
לא תאמינו איזה הבדל זה עושה. זה יגרום גם לכם להשתחרר קצת.

10. תבקשו שיקשיבו לכם. נציגי שירות עובדים הרבה פעמים עם תרשימי זרימה ויש להם תשובות מוכנות לבעיות שלנו. זה לא מכוונה רעה, הם רוצים לעזור לנו ביעילות.
אבל בגלל זה, מה שהרבה פעמים קורה הוא שהם לא מקשיבים לנו לעומק/עד הסוף וכך מפספסים את העניין הספיציפי שלנו ונוצר מעין פינג-פונג עד שאנחנו מגיעים ללב העניין ומתבזבז זמן.
פתרון טוב שמצאתי כדי לעצור את זה מראש וגם ליצור הקשבה יותר קשובה הוא פשוט לומר לו ככה (אחרי הסמול-טוק):
יש לי איזה עניין שבטוח תוכל  לעזור לי איתו, אבל בבקשה תקשיב לי קודם 2 דקות ותן לי להסביר הכל עד הסוף ואז אני אוכל להקשיב לך.”
 
כשאנחנו מבקשים מפורשות להקשיב לנו, הנציג “יוצא מהאוטומט” ויכול לתת לנו את המענה הספיציפי שאנחנו זקוקים לו.  
אם ינסו להפסיק אתכם באמצע, מציעה לבקש בעדינות לחכות (גם אם בסוף יתברר שהוא לא מטפל בנושאים כאלה, ככה כבר דייקתם את המסר).
 

11. נסו מאד לא להגרר ל”נחזור אליכם תוך 48 שעות” . אם הנציג שמטפל בכם לא יודע לענות או מסביר שזה עניין שדורש בדיקה ארוכה יותר, נסו מאד מאד לא להסכים (באדיבות). תגידו שבדיוק פיניתם לכם זמן לטפל בזה ואתם ממש רוצים לסיים ולא אכפת לכם לחכות כמה שצריך. תבקשו לדבר עם נציג בכיר ואל תסכימו (בנחמדות) שיחזור אליכם תוך שני ימי עסקים. או בקשו מהנציג להסתייע בנציג אחר שאולי מבין בזה יותר.
מנסיון רב, ברוב המקרים זה עובד.

 

עצות לשינוי גישה

12. תתחפשו למישהו אחר. אולי לפעמים עלתה לכם מחשבה בראש: ” אם רק היתה לי מזכירה…”. 
אז למה שלא תהיו המזכירה של עצמכם? תכנסו לתפקיד וככה תתרחקו קצת מהכל ותוכלו לא לקחת את זה כל כך ברצינות. זה עושה פלאים (גם זה, מנסיון!)

13. תחשבו על ה”למה” שלכם. לכל משימה, גם אם היא משעממת או מעצבנת וגם אם היא לא נראית קשורה בשום אופן לחלומות שלכם, יש “למה” עמוק יותר. 
למשל, אם אתם מטפלים בעניינים כספיים זה לא רק כדי “להיות מאורגנים” – הסיבה העמוקה יותר יכולה להיות שאתם רוצים להיות ברווחה כלכלית והסיבה העמוקה יותר של זה היא שאתם רוצים לאפשר לעצמכם משהו עם הרווחה הזו. או, אם אתם עסוקים בכל מיני טופסולגיה בקשר לבית הספר של הילדים, זה כנראה לא רק כי אתם “חייבים”, אלא כי אתם רוצים לדאוג למי שאתם אוהבים. וכן הלאה.
זה יכול להשמע לכם מוזר, אבל הרבה פעמים כשהתחברתי עם לקוחות ללמה שלהם זה נהיה הרבה יותר קל.
 

14. תצחיקו את עצמכם, שימו כובע. עוד דרך להקליל את העבודה הזו,  היא לזכור לצחוק ואפשר מראש גם לשים כובע/להתחפש (במיוחד אם עושים יחד עם עוד מישהו). אפשר להתבדח גם עם נציגי השירות, במיוחד אם משהו מסתבך לכם שם, לספר להם משהו מצחיק ולשעשע את עצמכם.
המון פעמים הלקוחות שלי ואני התפקענו ממש בשיחות עם נציגי שירות.
זכורה לי אפילו פעם שעבדתי עם זוג מקסים, ושלושתינו היינו על טלפונים והיינו צריכים מידע אחד מהשני וזה התבלגן לנו עד שכל כך צחקנו שלא הצלחנו לדבר:).

 15. עשיתם? תחגגו, העניקו לכם איזה פרס. אם השלמתם עניין גדול, או אם סתם הצלחתם להקדיש שעה טובה ויעילה – שבחו את עצמכם, תתגאו בפני מישהו, פנקו עצמכם עם משהו שאתם נהנים ממנו. ככה גם תשאירו לכם טעם מתוק שיעזור לכם לעשות את זה שוב.
 

16. הכי חשוב, נסו בכ”ז להנות. לרבים מאתנו יש נטיה לרצות שהזמן שמוקדש לדברים שאנחנו לא מאד אוהבים לעשות ייגמר, כדי שנוכל להגיע לכל מה שאנחנו כן אוהבים לעשות.
זה ממש חבל, כי ככה אנחנו יכולים לבזבז חלקים מהחיים שלנו בתחושה של ציפייה לאח”כ.
במקום, אני מציעה להתייחס גם לזמן הזה, של בירוקרטיות, כהזדמנות.
הזדמנות לשים לב למשהו פנימי שאתם רוצים לשנות/לחזק. או הזדמנות להאזין למוזיקה שעושה לכם טוב (אם זה לא מוציא אתכם מפוקוס), או פשוט להיות בהודיה על זה שיש לכם יכולת לטפל בעצמכם בחיים שלכם – זה לא מובן מאליו כלל.

אחרי טיפול בבירוקרטיה אני מרגיש כמו אחרי מרחץ תורכי.

ציטוט מהספר 'אנה קרנינה' של טולסטוי - לא קראתי 🙂 אבל ראיתי פעם באיזה מקום.

נתקעתם ולא מצליחים לגשת לעניינים הבירוקרטיים?

יש לכם שאלה בירוקרטית?

אשמח לענות.

הפוסט הזה עזר לכם? אולי הוא יכול לעזור גם לחברים שלכם. 
 יש כאן למטה כפתורי שיתוף -שתפו ושמחו אותם ואותי:) 

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on facebook
Facebook
Share on print
Print